Hoppa till textinnehållet
Aktivt val

Årets UF-företag i Sölvesborg

Sölvesborg-Mjällby Sparbank delar för andra året ut utmärkelsen till ett UF – företag i Sölvesborg som genom sitt engagemang och driv utmärker sig och är ett föredöme för hela UF-Sverige. Årets vinnare är Lava UF.

Loke och Alva från Lava UF med sin prischeck.

Alva Wendel och Loke Persson är två drivna entreprenörer som knäckte idén om ett miljövänligt alternativ till tvättmedel. Valet föll på tvättnötter som består av delade och torkade hästkastanjer som läggs i en tvättpåse eller i en udda strumpa och som sedan fyller samma funktion som tvättmedel – fast på ett miljövänligt sätt.

 

Från början bestod deras UF – företag av 5 elever men då viljorna skiljde sig åt i gruppen fick de rådet av UF läraren Caroline Nilsson att dela på sig. Så blev det. Alva och Loke bildade Lava UF och samarbetet har fungerat jättebra, för det mesta.

 

- "Vi gjorde allt tillsammans men hade olika ansvarsområde. Loke var VD och försäljnings-ansvarig och jag var ansvarig för ekonomin och marknadsföringen. Vi var oense ibland och hade stora diskussioner, men vi landade alltid rätt och det slutade med att vi fick kompromissa oss fram till den bästa lösningen. Caroline har varit ett oerhört värdefullt stöd för oss", säger Alva.

Alva och Loke har lagt mycket tid på att få en hållbar produkt fullt ut. Förpackningen består av en papperspåse som är miljövänlig och mycket tid har lagts ner på att få till den rätta loggan. Företagsnamnet Lava betyder tvätta på latin och tygpåsarna som de sålde för att lägga nötterna i är sydda av lakan som inte längre används.

 

- "Eftersom hösten är den bästa kastanjeperioden fick vi lägga otroligt mycket kraft på produktionen den tiden. Vi plockade hästkastanjerna här i Sölvesborg och Valje, delade kastanjerna i 8 delar och torkade sedan dem i ugnen. Vi behövde vara ganska snabba i processen så att kastanjenötterna inte skulle bli gamla", berättar Loke.

Lava UF:s produkt - tvättnötter.

Pandemin blev en utmaning

Pandemin medförde att alla fysiska försäljningstillfällen ställdes in, vilket innebar en del utmaningar för alla UF-företag. Draknästet som främst består av representanter från det lokala näringslivet och som fungerar som en katalysator för UF-företagen blev digital.

 

- "Draknästet var det roligaste på hela året där vi fick presentera vår affärsidé och produkt. Feedbacken som vi fick tillbaka i Draknäset var oerhört värdefullt. Att det blev ett digitalt Draknäste gjorde att vi fick träna på att nå ut och vara personliga digitalt", berättar Alva.

 

Furulundsskolan slår nytt rekord i antalet UF-elever även i år. Läsåret 2021/2022 är det 90 elever som kommer driva UF-företag.

 

- "Det är en fantastisk upplevelse som lärare att se hur eleverna växer på det personliga planet. Bara att ringa det första samtalet till banken kan vara en barriär att ta sig över, men när man gör saker som känns jobbiga så växer man under läsårets gång", säger Caroline Nilsson, UF lärare, Furulundsskolan.

Loke och Alva från Lava UF står utanför banken med sin prischeck tillsammans med representanter från banken, Furulundsskolan och UF.
Stefan Ohlson - VD Sölvesborg-Mjällby Sparbank, Loke Persson, Alva Wendel, Jesper Gustafson - regionchef UF Blekinge/Bromölla och Caroline Nilsson - lärare på Furulundsskolan.

Även Ung företagsamhet på regional nivå i Blekinge och Bromölla växer.

 

- "Vi ökade snabbast i Sverige under föregående år och även i år slår vi nya rekord som vi avslöjar 1 december. Vi jobbar för fler företagare i Blekinge. Det ger så mycket i livet att få känna på hur det är att driva företag", säger Jesper Gustavsson, Regionchef, Ung företagsamhet i Blekinge.

 

Förutom att prisas på den lokala näringslivsgalan så kommer Alva och Love få möjlighet att delta på e-max som är ett stort entreprenörsevent som äger rum i juni varje år. På e-max samlas 100-talet unga entreprenörer där det under 5 dagar väntar föreläsningar av inspirerande entreprenörer, fördjupande workshops, stora nätverksmöjligheter och coachning genom hela evenemanget av utbildade coacher och förebilder. Sölvesborg-Mjällby Sparbank erbjuder Årets UF-företag i Sölvesborg att delta och betalar då 6.000 kr per deltagare.

 

- "Vi i banken vill markera hur viktigt det är att jobba med Ung företagsamhet. Det gör vi genom vårt partnerskap med Ung företagsamhet Blekinge, men också genom vårt pris Årets UF-företag i Sölvesborg. Att driva UF är otroligt lärorikt. Eleverna får lära sig konflikthantering, problemlösning och företagande under UF året som är otroligt viktiga lärdomar för livet. När vi tittar på rekryteringar så är Ung företagsamhet på cv:t värdefullt", berättar Stefan Ohlson, VD, Sölvesborg-Mjällby Sparbank.