Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Möt unga entreprenören som satsade i Hörvik
Vi gör ett besök på Fiskerian i Hörvik – en riktig sommaridyll med utsikt över havets oändlighet. En pittoresk vy över båtar som lägger till eller båtar som är på väg. Husbilar som stannar till för att avnjuta Fiskerians meny. Badhytter som speglas i havet och ett skönt underbart lugn. Vi möter Jasmine Nilsson strax innan säsongen drar igång och myllret av människor tar vid.
Hon köpte Fiskerian när hon var 19 år gammal och nu är hon inne på sin andra säsong. Det har hänt en hel del sedan hon tog över för ett år sedan. Jasmine har investerat i ny köksutrustning, byggt om invändigt och skapat en större uteservering - nödvändigt enligt Jasmine för att kunna ge bättre service.
- "Jag var ganska tagen första säsongen när jag insåg vilket tryck det är när vi har som mest att göra. Vi serverade 700 portioner per dag under 3 veckors tid - det är ca 1,5 portion i minuten. Jag bestämde mig för att om jag fick möjlighet skulle jag göra vissa investeringar så att jag kunde effektivera flödet för att underlätta för oss som jobbar men också för att kunderna skulle få snabb och bra service".
Entreprenörskapet visade sig redan i tidig ålder för Jasmine när hon som liten plockade körsbär hos grannen som hon sedan sålde utanför sitt barndomshem tillsammans med grannbarnen – en är numer anställd på Fiskerian. Jasmine valde ekonomiprogrammet på Furulundsskolan mest för att få driva eget genom Ung Företagsamhet (UF) där hon gick till SM med sitt företag Green Dreams UF, som erbjöd vegetariska matlagningskurser. Hon drömde om att starta eget på riktigt. En dröm som uppnåtts men som krävt en hel del.
Jasmine vågade ta steget
När dagen kom då hennes dåvarande chef på Direktör Nyfiken frågade om hon inte skulle ta över Fiskerian i Hörvik så var hon tveksam till en början men ju mer hon funderade desto mer lockade det att driva eget, på riktigt. Det här var hennes chans att testa något nytt i livet. Skulle 19 åriga tjejen från Djupekås våga? Efter att ha pratat med ägaren Amanda och räknat lite på affären tillsammans med banken så bestämde sig Jasmine för att köpa Fiskerian.
- "Hade jag vetat hur mycket jobb och slit som skulle krävas av mig under mitt första år som företagare så vet i tusan om jag hade gett mig in i det. Men, med facit i hand så är det tur att jag inte visste för idag ångrar jag det inte för en sekund", berättar Jasmine.
Jasmine har 25 säsongsanställda som hjälper till att rodda Fiskerian och då dagen börjar kl. 8 på morgonen och avslutas framåt 21-tiden så behöver de jobba i skift för att det inte ska bli ohållbara arbetsdagar.
- "Vi har satsat på en glassbod där vi erbjuder kulglass, styckglass och mjukglass som är väldigt populär. Vi har något för hela familjen. Föräldrarna kanske dröjer sig kvar efter maten och tar sig en öl medan barnen köper glass. Vissa kvällar har vi också en trubadur som spelar och då är det mysigt att sitta och lyssna och njuta av den fantastiska omgivningen vi har här", berättar Jasmine.
Fiskerian erbjuder en bred meny med allt ifrån fisk till pannkakor och köttbullar. Fisken beställs av en lokal grossist och abborren säljer mest följt av spättan och sedan torsken. Ibland kan det vara svårt att beräkna hur mycket fisk som kommer gå åt under dagen. En vägvisare är vädret då försäljningen till stora delar är väderberoende så Jasmine är konstant inne på SMHI för att kolla hur vädret utvecklar sig.
- "Vi försöker undvika spill och skulle det bli mat över så brukar de anställda få ta med hem. Ibland skickar vi mat hem med de sista gästerna och det är ett koncept som verkligen uppskattas", avslutar Jasmine.
Fakta:
Namn: Jasmine Nilsson
Ålder: 20 år
Familj: Mamma, pappa, lillasyster och två hundar.
På fritiden: Fritid?
Det bästa med att vara egen företagare: Att alla beslut är mina att fatta.
Det jobbigaste med att vara egen företagare: Att alla beslut är mina att fatta.
Favoriträtt på Fiskerians meny: Spätta med romsås.
Säsong: 2