Nej. Av säkerhetsskäl är denna funktion borttagen. En lösning är att skaffa ett till BankID på fil eller ett Mobilt BankID.
BankID på fil - frågor och svar
Allmänna frågor
Logga in i internetbanken.
1. Spärra BankID genom att gå till sidan Övriga tjänster> BankID på kort och fil > Översikt och spärr. Där väljer du vilket BankID du vill spärra.
2. Glöm inte att ta bort ditt nyss spärrade BankID från datorn. Detta görs i BankID säkerhetsprogram. Se svar på fråga 3 nedan.
3. Sedan kan du ladda ner ett nytt BankID genom att gå till sidan Övriga tjänster > BankID på kort och fil > Beställ BankID på fil
Det gör du med hjälp av BankID säkerhetsprogram. Starta programmet genom att dubbelklicka på BankID-symbolen nere till höger i aktivitetsfältet. Välj det BankID du vill ta bort. Högerklicka med musen och välj Ta bort eller tryck på Delete-tangenten och följ anvisningarna.
När du spärrar ditt BankID blir det ogiltigt, det vill säga det går inte att använda. Det kommer fortfarande att visas till dess att du själv väljer att ta bort det. Det gör du via BankID säkerhetsprogam. Se fråga 3 ovan.
Testa ditt BankID på BankIDs testsida. Där kan du även få svar på många frågor och hjälp med problemlösning. Fungerar det inte där beställer du ett nytt.
Du laddar ner programmet kostnadsfritt från BankIDs installationssida.
Frågor om lösenord
Spärra och ta bort ditt nuvarande BankID och därefter laddar du ner ett nytt. Se fråga 2 ovan hur du spärrar ditt BankID.
Det går inte att beställa BankID för en annan persons räkning. För att beställa BankID på fil ska du själv logga in på internetbanken med säkerhetsdosa eller BankID på kort.
Du kan beställa ytterligare ett BankID och därmed ha ett BankID hemma och ett BankID på en annan dator.
Om du har samma BankID på flera datorer behöver du ändra lösenordet på varje dator. Banken rekommenderar dig att inte ha samma BankID på flera datorer. Du kan beställa ytterligare ett BankID och därmed ha ett BankID hemma och ett BankID på en annan dator.
Frågor om säkerhet
Har du tillgång till internetbanken spärrar du ditt BankID där. Annars vänder du dig till ditt bankkontor eller ringer 0456-42400 där du får hjälp. När du har gjort detta kan ingen annan missbruka det även om du har förlorat din dator.
Har du tillgång till internetbanken spärrar du ditt BankID där. Annars vänder du dig till ditt bankkontor eller ringer 0456-42400 där du får hjälp. När du har gjort detta kan ingen annan missbruka det även om du har förlorat din dator.
BankID på fil är en mycket säker lösning. Varje del i tjänsten är noga kontrollerad och testad, både av BankIDs egen förvaltning samt av oberoende säkerhetsföretag. Stor möda är lagd vid att skydda e-kunder och företag som använder BankID. De företag och myndigheter som erbjuder tjänster för BankID har noga tagit ställning till säkerheten och gjort bedömningen att BankID är tillräckligt säkert för de tjänster de erbjuder. I många fall erbjuder tjänsterna med BankID en betydligt högre säkerhet än andra kanaler för samma tjänst.
Om din dator blir stulen eller om du misstänker att den blivit smittad med virus och/eller trojaner är det viktigt att du spärrar ditt BankID. Se frågan ovan.
Det är viktigt att din dator är skyddad på bästa sätt. Läs våra tips och råd.
Välj först att klicka på "Logga ut" på den tjänst du är ansluten mot. Efter det ska du stänga din webbläsare (alla fönster om du har flera öppna).
Ja, det kan det. Ofta lagras information i så kallade cookies. Om du vill radera sådan information från din dator ska du rensa cache minnet i din webbläsare.
Kontakta oss
Vid frågor om BankID, kontakta BankID support
Telefonnummer: 010-49 49 188
Öppettider: 07.00-23.00 alla dagar