Sölvesborg-Mjällby Sparbank sedan 1839 värnat om bygden och dess invånare. Vi vill verka som en positiv kraft i samhället, dels genom vår lokala närvaro och personliga tjänster, och dels genom att avsätta delar av årsvinsten till sponsorstöd och allmännytta på hemmaplan. Sponsring sker inom såväl idrott som kultur, näringsliv, samhälle och ideell verksamhet.
Enligt vår sponsringsstrategi ska sponsringen:
- nå breda grupper i samhället,
- resultera i lokal nytta för bygden,
- ges till verksamheter som har anknytning till vårt verksamhetsområde,
- fördelas mellan idrott, kultur och näringslivsfrämjande,
- baseras på skrivna avtal,
- mätas och följas upp.
Vi sponsrar inte:
- enskilda personer eller lag (enbart huvudföreningar),
- verksamheter som är uppenbart skadliga för miljön,
- extrema verksamheter som strider mot bankens värderingar, etik, moral och miljö,
- politiska eller religiösa verksamheter,
- om tid och andra resurser saknas för att utnyttja projektets möjligheter,
- projekt där sambandet mellan detta och Sölvesborg-Mjällby Sparbank är svagt eller saknas.
Vi vill dessutom att sponsringssamarbetet ska innehålla mervärden för Sölvesborg-Mjällby Sparbank genom att t ex:
- vi är kontoförande bank för er, med tillhörande tjänster såsom Bank via Internet, Föreningskonto och korttjänster,
- banken har rätt att omnämna sponsormottagare i egen marknadsföring, exempelvis på vår webbplats,
- vi har rätt att omnämna er i vår marknadsföring, exempelvis på vår webbplats.
Eftersom sponsring generellt sett inte bokförs som en gåva, behöver de föreningar som mottar sponsring dessutom genomföra någon form av motprestation i paritet med mottagen sponsringssumma.
Möjliga motprestationer kan vara annonsplats eller exponering av bankens logotyp, men också tjänster så som arbetsinsatser vid events, genomförande av personalaktivitet eller utdelning av information.
Motprestationerna anpassas efter storlek på sponsring och föreningarnas individuella möjligheter.